Kääntyä vai eikö kääntyä? 22.3.2015

Kombain kyläkirkossa ennen messua 21.3.205

Helmikuun 8. 2025 siteerasin Karjalaisen Tapioa: ”Viime sunnuntaina tällä Taiwanilla thailaisessa jumalanpalveluksessa tapasin miehen, joka oli ollut munkkina10 vuotta. Oli edistynyt pitkälle, mutta minuutta ei saanut kuoletettua. Eksyttyään kirkkoon hän kuuli, että Jeesus on kuollut puolestamme. Helpotus oli suuri, nyt ei tarvitsekkaan minun itseni minää kuolettaa.”

Vierailemissamme intialaisissa paikoissa selvitetään, että täällä minää ei kuoleteta, vaan löydetään suurempi Self, todellinen jumalallinen itse. Mutta sama vika Sri Rahikaisellakin: ei näitä kirkkaasti säteileviä itsensä oivaltaneita joka puun alla istu.

Munkki löysi Taiwanilla vastauksen: syntinen minä on kuollut, ja uusi elää. Jippii! Hän kääntyi kristityksi. Lupasin ja koetan palata kääntymis-asiaan. Löydän tämän retken paikoista kolme tai oikeastaan vain kaksi eri asennetta kääntymiseen. Toki tässä maassa noita Taiwanin kirkkojakin on, mutta tällä matkalla olen keskittynyt näihin reunoilla oleviin.Watch movie online Logan (2017)

Varanasin Matridhamiin kokoontuu messuun 4000-8000 Kristu-bakhtaa. Suuri osa – kuinka suuri, en tiedä – on kastamattomia hinduja, joiden satguru on Kristus. He palvovat Kristusta. Meitä opastanut paaderi sanoi, että muutama on kastettukin, mutta kastetta ei palvojille esitellä. Ympäröivä hindu-yhteisö sallii Kristuksen pitämisen yhtenä henkilökohtaisena jumaluutena, kunhan ei sanota, etteivät muutkin jumaluudet olisi käypiä. Mutta siinä yhteisössä siis pidettiin Jeesusta esillä.

Quo Vadiksen vetäjä pastori Joshua Peter sanoi, että hän ei vastusta kääntymiseen johtavaa julistusta, ei vain itse niin julista. Hän erottaa kaksi mission muotoa: ”menkää ja tehkää” -mallin ja ”tulkaa ja katsokaa” -mallin. Sanoi suosivansa jälkimmäistä. Keskus olikin paljolti auki monen moiselle taustakatsomukselle. Sinne saattoi tulla hinduja, sufeja, ateisteja keskustelemaan. Paikka Haluaa leimautua uskontodialogiseksi paikaksi, jonne kaikki tunnustukset ovat tervetulleita, jopa julistamaan omaa totuuttaan vieraanvaraisuuden ja ystävällisyyden hengessä. Paikan ilmapiiriä leimaa se, että kaupunki houkuttelee henkisiä,etsijöitä, joille kaikki uskonnot ovat teitä samaan jumalallisen Itsen löytämiseen. Kristityksi tunnustautuminen oli mahdollista, mutta outo lintu tuolloin olin, ja edustin hieman arveluttavaa ahdaskatseisuutta.

Santi Vanamin nykyinen pääjehu veli John Martin on kirjoittanut useammankin kirjan kristinuskosta ilman kääntymistä. Dhyana Vanam Ashram on samoilla perennialistisilla linjoilla: Jumala puhuu kaikkien uskontojen mystikkojen kautta, ja jumalkokemus on saavutettavissa kaikkien uskontojen avulla. Siksi Santi Vanamissa pidetään kristillisiä messuja, joissa luetaan myös muiden uskontojen tekstejä. Eikä lueta samassa hengessä kuin Suomen ev-lut kirkon piispainkokouksen Pyhää kohti -dokumentti suosittelee. Suomalainen dokumentti pitää mahdollisena, että kirkollisissa toimituksissa moniuskontoisissa tilanteissa voidaan harkiten käyttää muiden uskontojen pyhiä tekstejä silloin, kun konteksti mahdollistaa kristillisen tulkinnan (Jyri Komulainen tietää, tulkitsinko oikein!). Täällä Dhyana Ashramissa Kristus on yksi guru, muuten anahatan eli sydänchakran guru, joka on itse löytänyt jumalallisen Itsensä, Selfinsä, ja pystyy muiden ihmiskunnan pyhien tavoin ohjaamaan henkisiä etsijöitä. Tätä gurua kyllä sitten seurataan itseoivalluksen tiellä.

Lähetyssaarnaajaminäni ei ole kokonaan kuolettunut. Mämä kaikki asenteet ovat myös Suomessa ja kirkossamme, ja yleinen kansanuskonnollisuus tukee pluralismia. Mutta olisihan se kiva, jos kristilliseen kirkkoon mahtuisivat vielä myös ne, jotka kehuvat Kristusta ainoana tienä.

Asenteiden testialue on usein ensimmäiseksi diakonia, joka palvelee kaikkia vakaumuksesta riippumatta samalla rakkauden asenteella. Mitä tehdä silloin, kun diakonian piirin ihmisistä suuri osa tunnustaa muuta kuin kristillistä vakaumusta? Mitä ja miten spiritualiteettia tulisi ilmaista, häivyttää kokonaan, yhdistää kaikki, vai sinnitellä Jeesuksen seurassa salaa? Uskontojen rinnakkaiseloa on siis edelleen etsiminen, vai mitä Marja-Liisa Varhia?

Asenteet:
Kääntymistä suositteleva Kristusta pelastustienä pitävä asenne.
Kristusta korostava ja esilläpitävä käytännön pluralismi, jossa muita uskontoja ei kielletä
Tasapuolisesti kaikkia mystikkoja arvostava asenne, vaikka Kristukselle annetaan satgurun, eli henkilökohtaisesti valitun jumaluuden asema. Tällöin sanalla ”Kristus” on yleismystinen perusjumaloivalluksen merkitys, joka löytyy kaikista uskonnoista.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kääntyä vai eikö kääntyä? 22.3.2015

  1. Hyvä valaiseva analyysi Pekka. Tuosta munkista, joka kääntyi kristityksi vielä pieni pikantti ysktyiskohta. Hän kertoi pettyneensä buddhalaiseen etsintäänsä ja elämä suistui sitten toisille raiteille. Erään kerran hän oli aikamoisesa humalassa jossain Taipein lähistön kaupungissa. Hänen luokseen tuli porukka, joka jakoi lehtisiä. Hän otti lehtisen, mutta ei kai tilansa vuoksi siihen paneutunut. Lähti kuitenkin seuraamaan porukkaa. Nämä menivät johonkin huoneistoon, jonne hän heitä yhä seurasi. Sinne mies sitten sammui lattialle. Seuraavana aamuna hän heräsi ja huomasi ihmeekseen, että huone oli täynnä ihimisiä. Hän oli tullut tietämättään kirkkon ja nukkunut siellä yönsä. Nyt hän kuuli nuo sanat ”Jeesus on kuollut sinun puolestasi” Ne iskivät tajuntaan voimalla. Seurauksena oli kääntyminen kristityksi. ”En ole milloinkaan kokenut sellaista rauhaa” Hän kertoi minulle. Mikä mission muoto oli kyseessä? Varmaan siinä Raamattu ja buddhalainen tietoisuus kävivät sisäistä dialogia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *